SKRZYNIA BIEGÓW

Automatyczne skrzynie biegów często bywają źródłem problemów. Nie byłoby to niczym niezwykłym, każdy bowiem podzespół w samochodzie ma prawo się zepsuć, a prawdopodobieństwo uszkodzenia wzrasta wraz ze złożonością budowy i działania danego podzespołu. Wielu potencjalnych nabywców aut w Polsce stara się unikać egzemplarzy wyposażonych w automaty. Istnieje bowiem opinia, że są one awaryjne i drogie w serwisowaniu. O ile z tym drugim można się zgodzić, to z opinią, że automatyczne skrzynie biegów są awaryjne bym polemizował. Wiele zależy od tego w jaki sposób obchodzimy się z naszym automatem. Zwrócę uwagę na kilka ważnych aspektów opieki nad automatyczną skrzynią biegów. Najważniejszy jest olej, sprawdzamy go bagnetem tak jak olej w silniku. Bardzo ważną sprawą jest to, że olej w skrzyni zawsze sprawdzamy na uruchomionym silniku. Skrzynia w trybie P lub N z zaciągniętym hamulcem awaryjnym. Poziom oleju powinien odznaczyć się na bagnecie między znacznikami MIN i MAX. Niedostateczny poziom oleju w automacie często objawia się tym, że skrzynia nie zmienia biegów podczas jazdy, lub biegi wyskakują. W przypadku oględzin poziomu oleju w automacie zawsze sprawdzamy jego stan.

Olej powinien być czysty i klarowny. Ważny jest także jego zapach. Smród spalenizny oznacza problemy ze skrzynią. Jakiekolwiek opiłki, drobinki w oleju, także oznaczają, że w naszej skrzyni dzieje się coś niedobrego. Olej w automacie należy wymieniać co 30-100 tys. km, w zależności od modelu. Tutaj ważne jest zapoznanie się z zaleceniami producenta naszego auta. Wymiana oleju w automatycznej skrzyni jest bardzo ważna i należy jej pilnować tak samo jak wymiany oleju silnikowego. Błędem i nieprawdą jest, że oleju w automacie się nie wymienia. Aż dziw bierze, że takie bzdury rozpowiadają mechanicy samochodowi. Wzięło się to prawdopodobnie stąd, że jak po 200 tys. km wymieniliśmy olej w skrzyni, której producent zaleca robić to co 30 tys., to po zalaniu nowego oleju skrzynia nie działa. Ważne jest zatem, żeby olej w skrzyni zmieniać regularnie także w sytuacjach kiedy auto jeździ bezawaryjnie i wszystko pracuje perfekcyjnie. Warto zmienić olej także jeżeli kupiliśmy używany samochód, chyba że mamy pewność, że olej zmieniał niedawno poprzedni właściciel. Do automatycznych skrzyń biegów wlewamy olej ATF zgodny ze specyfikacją producenta auta. Wlanie złego oleju może okazać się zabójstwem dla skrzyni. Upewnijmy się, jeżeli nigdy nie zmienialiśmy oleju w naszym automacie, jaki dokładnie olej jest wskazany dla naszego modelu.

Przy każdej wymianie oleju musimy wymienić filtr oleju i uszczelkę miski olejowej. Jakiż bowiem byłby sens lania nowego oleju bez wymiany filtra w którym osiada większość zabrudzeń. Użytkowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest bardzo wygodne i przyjemne. Jeżeli auto jest wyposażone w duży silnik, jak większość amerykańskich automatów, z jazdy takim pojazdem można czerpać dużo frajdy. O czym jeszcze powinniśmy pamiętać, aby cieszyć się bezawaryjną pracą zespołu napędowego? Samochodu z automatem nie holujemy. Wynika to z tego, że automatyczna skrzynia jest smarowana, tzn. pracuje w niej olej i ma odpowiednie ciśnienie tylko wtedy, kiedy pracuje silnik. Zatem kiedy nasz silnik padł i auto nie jedzie, musimy wezwać lawetę. Holując samochód z wyłączonym silnikiem zatrzemy skrzynię. Holowanie na krótkim odcinku i bardzo powoli jest dozwolone, ale z zachowaniem dużej rozwagi i tylko w ostateczności. Kierowcom, którzy często ciągną przyczepy doradzałbym założenie dodatkowej chłodnicy oleju w skrzyni biegów. W naszym serwisie dostępne są zestawy do większości marek i modeli. Koszt jest niewielki - kilkaset złotych. Przegrzany olej traci swoje właściwości, co może prowadzić do uszkodzenia skrzyni.